Litauen
Litauen är medlem i Världshandelsorganisationen (sedan 2001), medlem i Europeiska unionen och Nato (från 2004). Anslöt sig till Schengenområdet under 2007 och blev år 2015 medlem i euroområdet.

Litauen är ett transitland med ett välutvecklat väg- och järnvägsinfrastruktur, och fyra internationella flygplatser. Godståg Vikingas, som förbinder Östersjön och Svarta havet, belönades 2014 med BESTFACT forskningsprogram priset av Europeiska unionen för bästa gröna logistik och multimodala transportprojekt. Landet har två järnvägssystem – den europeiska (1435 mm) och ryska (1520 mm) spårvidden.

Så många som två av de tio viktigaste EU transportkorridorerna går över Litauens territorium: I nord-syd korridoren som förbinder Estland, Lettland, Litauen, Polen och Kaliningrad (IA filialen) och IX öst-väst korridoren som förbinder Ukraina, Vitryssland, Litauen och Kaliningrad (IXD filialen).

Europeiska transport korridorerna I och IX används för cirka 80 procent av alla transitgods genom Litauen. Det flesta gods transporteras via järnväg – omkring 60 procent av allt gods i transit genom Litauen! De största flödena av varor på den internationella transportmarknaden är varor avsedda för Ryssland och Vitryssland med en omsättning på mer än 40 % av alla internationella godstransporter.
Direkta järnvägslinjer länkar Litauen med Ryssland, Vitryssland, Lettland, Estland, Polen och Tyskland. Järnväg används för att transportera oljeprodukter, gödningsmedel, mineraliska produkter, metaller, trä, vegetabiliska produkter, en variation av mindre last, frysta produkter, gods i containrar, datorer etc.
Litauen är en del av det interkontinentala järnvägsnätverket TRACECA. TRACECA är ett järnvägsnätverk med en total längd på 5113 km av rysk standard järnvägsspår, som förbinder EU-länderna med Kaukasien och Centralasien: Armenien, Azerbajdzjan, Bulgarien, Georgien, Kazakstan, Iran, Moldavien, Rumänien, Turkiet, Ukraina, Uzbekistan, Tadzjikistan och Turkmenistan.
Gods transport via TRACECA nätverket snabbar upp kommunikationen mellan Svartahavsregionen och Kina. Nu kan Kina nås på bara 15 dagar och länderna kring Svarta havet – inom 55 timmar. År 2013 har 120,7 miljoner ton lastbil last och 48 miljoner ton last via järnväg transporterats längs landets vägar. I det gemensamma strukturen för frakt, stod gods transporterade via de internationella linjerna för 69,1%.