Baltic fez
  • DK
  • EN
  • RU
  • LT
  • SE

+370 656 74 711

  • DK
  • EN
  • RU
  • LT
  • SE
  • Läge
    • Europa
    • Litauen
    • Marijampole
  • Arbetsmarknaden
    • Östersjöområdet
    • Studieområden i Litauen
    • Lokala arbetsmarknaden
  • Investeringar
    • Skatteförmån
    • 7 skäl att investera i Litauen
    • Struktur för verkstadsindustrin
    • Industrin i Marijampole
    • Baltic FEZ investerares skattelättnads kalkylator
  • Våra tjänster
    • Affärs inrättnings
    • Tjänster
    • Investerings process
    • Ladda ner video och PDF-presentationer
  • Partners
    • Stöd
    • Vårt Nätverk
  • Kontakter
    • Kontakter
    • Kontakta oss
  • Europa
  • Litauen
  • Marijampole

Litauen

Litauen är medlem i Världshandelsorganisationen (sedan 2001), medlem i Europeiska unionen och Nato (från 2004). Anslöt sig till Schengenområdet under 2007 och blev år 2015 medlem i euroområdet.

Litauen är medlem i Världshandelsorganisationen, medlem i Europeiska unionen och

Litauen är ett transitland med ett välutvecklat väg- och järnvägsinfrastruktur, och fyra internationella flygplatser. Godståg Vikingas, som förbinder Östersjön och Svarta havet, belönades 2014 med BESTFACT forskningsprogram priset av Europeiska unionen för bästa gröna logistik och multimodala transportprojekt. Landet har två järnvägssystem – den europeiska (1435 mm) och ryska (1520 mm) spårvidden.

Litauen är ett transitland med ett välutvecklat väg- och järnvägsinfrastruktur, och fyra internationella flygplatser

Så många som två av de tio viktigaste EU transportkorridorerna går över Litauens territorium: I nord-syd korridoren som förbinder Estland, Lettland, Litauen, Polen och Kaliningrad (IA filialen) och IX öst-väst korridoren som förbinder Ukraina, Vitryssland, Litauen och Kaliningrad (IXD filialen).

Gods transport via TRACECA nätverket snabbar upp kommunikationen

Europeiska transport korridorerna I och IX används för cirka 80 procent av alla transitgods genom Litauen. Det flesta gods transporteras via järnväg – omkring 60 procent av allt gods i transit genom Litauen! De största flödena av varor på den internationella transportmarknaden är varor avsedda för Ryssland och Vitryssland med en omsättning på mer än 40 % av alla internationella godstransporter.

Direkta järnvägslinjer länkar Litauen med Ryssland, Vitryssland, Lettland, Estland, Polen och Tyskland. Järnväg används för att transportera oljeprodukter, gödningsmedel, mineraliska produkter, metaller, trä, vegetabiliska produkter, en variation av mindre last, frysta produkter, gods i containrar, datorer etc.

Litauen är en del av det interkontinentala järnvägsnätverket TRACECA. TRACECA är ett järnvägsnätverk med en total längd på 5113 km av rysk standard järnvägsspår, som förbinder EU-länderna med Kaukasien och Centralasien: Armenien, Azerbajdzjan, Bulgarien, Georgien, Kazakstan, Iran, Moldavien, Rumänien, Turkiet, Ukraina, Uzbekistan, Tadzjikistan och Turkmenistan.

Gods transport via TRACECA nätverket snabbar upp kommunikationen mellan Svartahavsregionen och Kina. Nu kan Kina nås på bara 15 dagar och länderna kring Svarta havet – inom 55 timmar. År 2013 har 120,7 miljoner ton lastbil last och 48 miljoner ton last via järnväg transporterats längs landets vägar. I det gemensamma strukturen för frakt, stod gods transporterade via de internationella linjerna för 69,1%.

presentation

  • Undrar du varför Baltic FEZ bör vara ditt förstahandsval? Om du vill bli mer bekant med Litauen, ta en titt […]

  • Du kan ladda ner PDF-presentation.

Nyheter

  • 5 skäl att investera i Litauen
  • Invest in Lithuania - Baltic fee economic zone Investera i Litauen

Hjälp

Baltic FEZ grundades av ett professionellt team med en tydlig vision - att säkerställa ansvarig hjälp för investerare att bygga lönsamma affärer och bidra konvertiter till utvecklingen av den ekonomiska och sociala miljön i vårt samhälle.

© 2014 copyright Baltic FEZ // Alla rättigheter reserverade lösning NOWORRIES